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Lesben- und Schwulenverband in Deutschland (LSVD)

Ghana: Staatliche und gesellschaftliche Verfolgung von Lesben, Schwulen, bisexuellen, trans- und intergeschlechtlichen Menschen

Zusammenstellung internationaler Berichte zur Menschenrechtslage von LSBTI in Ghana

In Ghana ist ein menschenwürdiges Leben als LSBTI unmöglich. Offen zu leben ist ausgeschlossen. Es drohen grausame, unmenschliche oder erniedrigende Behandlung bis hin zu Folter bzw. mehrjährige Haftstrafen. Polizei und Gerichte sind somit nicht Schützer, sondern Verfolger. 

Lesben, Schwulen, bisexuellen, trans- und intergeschlechtliche Menschen (LSBTI) werden in Ghana massiv verfolgt, sowohl von sehr großen Teilen der Gesellschaft als auch vom Staat. Der Lesben- und Schwulenverband hat hier zahlreiche Berichte über die Menschenrechtslage in dem westafrikanischen Land zusammengestellt.

In all diesen Berichten wird deutlich, dass ein auch nur in Ansätzen menschenwürdiges Leben als LSBTI  in Ghana nicht möglich ist. Offen zu leben ist ausgeschlossen, es könnte grausame, unmenschliche oder erniedrigende Behandlung oder Bestrafung oder gar Folter (Konversionsbehandlungen und Zwangsanaluntersuchungen) bzw. mehrjährige Haftstrafen nach sich ziehen. Polizei und Gerichte sind somit nicht Schützer, sondern Verfolger. 

Damit stehen LSBTI in Ghana auch der massiven gesellschaftlichen Diskriminierung und Ächtung ohne staatlichen Schutz wehrlos gegenüber. Praktisch alle LSBTI in Ghana entscheiden sich daher aus Angst vor Verfolgung, ungeoutet zu leben oder das Land zu verlassen. Auch bei „diskretem“ Leben bleibt jedoch die berechtigte Angst vor nichtstaatlicher Gewalt immerzu präsent. Ein Ausleben der eigenen sexuellen Orientierung – und sei es im Geheimen – bedeutet in Ghana somit immer eine sehr konkrete Gefahr für das eigene Leben. Die psychischen Belastungen, die mit einem solchen Leben in der Regel einhergehen, sind immens.

Inhaltsverzeichnis

  1. Pew Research Center
  2. United States State Department, Country Reports on Human Rights Practices
  3. Antworten der Bundesregierung / Auswärtiges Amt
  4. UK Foreign and Commonwealth Office
  5. Hohen Kommissars der Vereinten Nationen für Menschenrechte
  6. UN-Menschenrechtssausschuss
  7. UN-Sonderberichterstatter zu Extremer Armut und Menschenrechten
  8. Berichte von Menschenrechtsorganisationen
    1. Amnesty International
    2. Freedom House
    3. Bertelsmann-Stiftung
    4. Human Rights Watch
    5. International Lesbian, Gay Bisexual, Trans and Intersex Association (ILGA)
    6. Center for International Human Rights of Northwestern Pritzker School of Law
  9. Folter: Zwangsanaluntersuchungen
  10. Durchführung von Konversionsbehandlungen
  11. Urteile von Verwaltungsgerichten in Asylrechtsprechung
    1. VG Düsseldorf
    2. VG Bayreuth
    3. VG Berlin
  12. Entscheidungen des Bundesamts für Migration und Flüchtlinge (BAMF)
  13. EuGH und BVerfG: Ablehnung von Asylgesuchen mit Verweis auf Diskretionsgebot unzulässig
  14. Quellen

1. Pew Research Center

Laut einer Untersuchung des Pew Research Center waren 98 % der Ghanaer*innen, die 2014 im Rahmen der Umfrage zu ihren Moralvorstellungen befragt wurden, der Ansicht, dass Homosexualität moralisch inakzeptabel ist. Dies war der höchste Prozentsatz aller untersuchten Länder.

2. United States State Department, Country Reports on Human Rights Practices

Zur Darstellung der Gefährdungslage möchten wir zunächst den Abschnitt "Acts of Violence, Discrimination, and Other Abuses Based on Sexual Orientation and Gender Identity” des United States State Department, Country Reports on Human Rights Practices for 2019 – Ghana von 13. März 2020 anführen[1]:

The law does not prohibit discrimination based on sexual orientation and gender identity. The law criminalizes the act of “unnatural carnal knowledge,” which is defined as “sexual intercourse with a person in an unnatural manner or with an animal.” The offense covers only persons engaged in same-sex male relationships and those in heterosexual relationships. There were no reports of adults prosecuted or convicted for consensual same-sex sexual conduct.

LGBTI persons faced widespread discrimination in education and employment. In June 2018, following his visit to the country in April, UN Special Rapporteur Alston noted that stigma and discrimination against LGBTI persons made it difficult for them to find work and become productive members of the community. According to a 2018 survey, approximately 60 percent of citizens “strongly disagree” or “disagree” that LGBTI persons deserve equal treatment with heterosexuals. As of September the CHRAJ had received 34 reports of discrimination based on sexual orientation or gender identity.

LGBTI persons also faced police harassment and extortion attempts. There were reports police were reluctant to investigate claims of assault or violence against LGBTI persons. While there were no reported cases of police or government violence against LGBTI persons during the year, stigma, intimidation, and the attitude of the police toward LGBTI persons were factors in preventing victims from reporting incidents of abuse. Gay men in prison were vulnerable to sexual and other physical abuse.

In August LGBTI activists reported police abuse involving a young gay man robbed en route to meet a person he met on a dating site. When the man reported the incident to police, they took him briefly into custody because he mentioned to them that he was gay. Amnesty International reported in 2018 that authorities conducted involuntary medical tests on two young men who were allegedly found having sex.

Some activists reported that police attitudes were slowly changing, with community members feeling more comfortable with certain police officers to whom they could turn for assistance, such as the IGP-appointed uniformed liaison officers. Activists also cited improved CHRAJ-supported activities, such as awareness raising via social media. As one example, the CHRAJ published announcements about citizen rights and proper channels to report abuses on an LGBTI dating site. A leading human rights NGO held a legal education workshop for law enforcement for the first time in the conservative Northern Region.

A coalition of LGBTI-led organizations from throughout the country, officially registered in November 2018, held its first general assembly in September. Its objectives included building members’ capacity, assisting with their access to resources and technical support, and fostering networking.

Activists working to promote LGBTI rights noted great difficulty in engaging officials on these issues because of the topic’s social and political sensitivity. Speaker of Parliament Mike Oquaye said in October LGBTI persons should not be killed or abused, but rather should be handled medically or psychologically. Second Deputy Speaker of Parliament Alban Bagbin said in a radio interview in April 2018 that “Homosexuality is worse than [an] atomic bomb” and “there is no way we will accept it in (this) country.” President Akufo-Addo delivered remarks in April 2018 at an evangelical gathering where he assured the audience, “This government has no plans to change the law on same-sex marriage.” Media coverage regarding homosexuality and related topics was almost always negative.

In a September 27 radio program, an executive of the National Coalition for Proper Human Sexual Rights and Family Values asserted that the Comprehensive Sexuality Education program, developed by education authorities in partnership with the United Nations, had a “clear LGBT agenda,” sparking an anti-LGBT backlash as religious leaders, both Christian and Muslim, vehemently voiced their opposition to the educational proposal. The issue prompted President Akufo-Addo to assure them that government would not introduce a policy that is “inappropriate.”

3. Antworten der Bundesregierung / Auswärtiges Amt

Im März 2019 hat sich die Bundesregierung in einer Antwort zur Lage von LSBTI-Personen weltweit auch zur Situation in Ghana geäußert[2]:

Konkrete Berichte über mangelnden Schutz von LGBTI-Personen gegen Gewalt liegen der Bundesregierung vor aus […] Ghana […].

[…]

In Ghana sind LGBTI-Personen häufig von Diskriminierung betroffen. Eine Verbesserung ihrer Rechte und Gleichstellung mit Heterosexuellen wird in der Regierung und in der Gesellschaft nicht thematisiert. Die Strafvorschrift, wonach der Vollzug des Geschlechtsakts mit einer Person „in unnatürlicher Manier“ bestraft werden kann, wird wegen ihrer vagen Definition praktisch nicht angewandt. Problematisch ist der fehlende staatliche Schutz von LGBTI-Personen vor Übergriffen durch Dritte.

Die Bundesregierung hat sich auch in ihrer Antwort zur Menschenrechtliche Lage in Ghana[3] zu LSBTI-Personen geäußert:

Ein öffentliches Bekenntnis zur sexuellen Orientierung von LSBTI-Personen und deren Ausleben ist aufgrund großer Vorbehalte in der Bevölkerung nicht möglich. Die LSBTI-Gemeinde ist sich dessen bewusst und gestaltet ihre Aktivitäten entsprechend vorsichtig. Von Einschüchterungen und Erpressungen durch die Polizei wird berichtet. Auch sind laut LSBTI-Organisationen homophobe Tendenzen unter Richtern verbreitet. […]

Übergriffe auf Angehörige sexueller Minderheiten kommen in Ghana vor. Sie sind in Ghana strafbar, werden aber nicht immer geahndet. […]

Das Auswärtige Amt hat für homosexuelle Tourist*innen explizit eine Reisewarnung für Ghana herausgegeben[4]:

Das ghanaische Strafrecht sieht für homosexuelle Handlungen bis zu drei Jahre Haft vor. Die Toleranz gegenüber LGBTIQ-Personen ist in Ghana sehr gering ausgeprägt. Die meisten Ghanaer lehnen dieses Thema ab.

4. UK Foreign and Commonwealth Office

Auch das UK Foreign and Commonwealth Office hat eine Reisewarnung herausgegeben[5]:

There is a zero tolerance towards lesbian, gay, bisexual and transgender people in Ghana. This could lead to a custodial sentence between 3 and 25 years.

Anti LGBT rhetoric/hate speech by religious leaders and government officials and a local media that tends to sensationalise homosexuality, can incite homophobia against the LGBT community. Although there’s a small gay community, there is no ‘scene’ and most Ghanaians don’t accept that such relationships exist.

5. Hohen Kommissars der Vereinten Nationen für Menschenrechte

Das Büro des Hohen Kommissars der Vereinten Nationen für Menschenrechte hat 2017[6] gegenüber dem VN-Menschenrechtsrat folgende Feststellungen getroffen:

29. The United Nations country team indicated that homosexual sex between consenting adults had not been decriminalized in Ghana[7].The Human Rights Committee recommended that Ghana ensure that sexual relations between consenting adults of the same sex were not punishable by law[8].The United Nations country team stated that sexual minorities often chose to avoid the justice system, even to bring charges of assault or harassment or of police brutality, out of fear of punishment or outing. Abuse of lesbian, gay, bisexual, transgender and intersex prisoners was a concern, exacerbated by prison overcrowding and reluctance to report abuse for fear of reprisals and further stigmatization[9].

6. UN-Menschenrechtssausschuss

Der UN-Menschenrechtsausschuss hat sich ebenfalls kritisch zur Situation von LSBTI-Personen in Ghana geäußert[10]:

43. The Committee is concerned about reports that lesbian, gay, bisexual and transgender persons are subjected to discrimination, intimidation and harassment and about the impunity enjoyed by the perpetrators of such acts. The Committee notes with concern the explanation provided by the State party that same-sex sexual activity falls within the definition of “unnatural carnal knowledge, under section 104 of the Criminal Offences Act, 1960, and is considered a misdemeanour if it is between two consenting adults”.

44.The State party should take the steps necessary to protect lesbian, gay, bisexual and transgender persons against all forms of discrimination, intimidation and violence. Furthermore, the State party should amend section 104 of the Criminal Offences Act, 1960, to ensure that sexual relations between consenting adults of the same sex are not considered a misdemeanour and not punishable by law.

7. UN-Sonderberichterstatter zu Extremer Armut und Menschenrechten

Der Sonderberichterstatter der Vereinten Nationen zu Extremer Armut und Menschenrechten Philip Alston hat sich ebenfalls dezidiert geäußert[11],[12]:

39. The issue of sexual orientation and gender identity is extremely controversial in Ghana. Many officials informed the Special Rapporteur that there was no prohibition on same sex couples, but added that any sexual contact between them would violate the law. However, they also stated that since the law was rarely enforced, there was no problem in practice.

40.This is not the place to repeat all the arguments about equal treatment and respect for minorities, but it is the place to emphasize that there is a very important poverty dimension to the issue. The reality is that lesbian, gay, bisexual, transgender and intersex persons face a range of human rights violations merely because they are perceived to be different. They suffer harassment in public, in the workplace and in the family. They endure intimidation, arbitrary arrest, violence, threats and blackmail and they lack access to remedies for such violations. The absence of statistics on the lesbian, gay, bisexual, transgender and intersex population and recurrent homophobic statements by political leaders, members of the parliament and religious leaders are symptoms of the prevailing discriminatory attitudes.

41.Stigmatization and discrimination make it impossible for such individuals to become productive members of the community, when disclosure of their sexual orientation is likely to lead to them being thrown out of their jobs, schools, homes and even their communities. Some choose to hide their sexual orientation and gender identity and are pushed to marry against their will; others have to leave their homes and communities and try to start new lives[13]. Discrimination against lesbian, gay, bisexual, transgender and intersex people makes them vulnerable to extreme poverty and living in poverty they experience intersecting forms of discrimination that prevent the full enjoyment of their human rights.

42.While the Government might argue that it is not responsible for acts of discrimination by private persons, the reality is that the law sets the overall framework and strongly influences attitudes. Decriminalizing adult consensual same-sex conduct would be a first step towards recognizing the human rights of lesbian, gay, bisexual, transgender and intersex people and fighting discrimination based on sexual orientation and gender identity. A national public education campaign on the rights of such persons and legal remedies and social services for victims of sexual discrimination based on sexual orientation and gender identity is urgently needed to uphold the country’s commitment to equality and fairness[14].

8. Berichte von Menschenrechtsorganisationen

Auch namhafte Menschenrechtsorganisationen wie Amnesty International[15], und Freedom House[16] sowie die Bertelsmann Stiftung[17] haben sich dezidiert zur Situation von LSBTI-Personen in Ghana geäußert:

Amnesty International

LGBTI people continued to face discrimination and violence. Consensual same-sex relations between men remained a criminal offence. There was an increase in hate speech against LGBTI people from religious and political leaders and from the media. Plans to introduce comprehensive sex education in schools in 2020 were met with public outrage, largely due to widespread fear that the new curriculum would teach children about homosexuality.

In October, the US-based World Congress of Families sponsored a regional conference in Accra advocating for increased criminalization of LGBTI people. Several Ghanaian politicians spoke at the conference, which framed LGBTI inclusion as “anti-African”, and called for “tougher laws” against the already vulnerable group.

Freedom House

Although Ghana has a relatively strong record of upholding civil liberties, discrimination against women and LGBT (lesbian, gay, bisexual, and transgender) people continues. Some weaknesses in judicial independence and rule of law persist, and political corruption presents challenges to government performance.

Same-sex sexual activity remains criminalized, encouraging police harassment and impunity for violence. Speaker of Parliament Aaron Mike Oquaye, an outspoken critic of LGBT rights, threatened to resign in 2018 if any laws were enacted to legalize same-sex sexual activity 

Bertelsmann-Stiftung

Ghanaian society is deeply religious and the emergence and strength of Pentecostal and Charismatic churches has contributed to this characteristic, fueled by funds sent to Ghana mostly by Ghanaian-Americans. No politician can survive politically without portraying himself as a devout religious person. Religious dogmas continue to play an important role, at least verbally, and have to be invoked persistently for politicians to be successful, sometimes leading to divisive speech. Because of the strong religious beliefs most Ghanaians hold, discrimination is possible in everyday life and takes place, sometimes also inside state institutions, and checks against discrimination do not always work properly. A number of liberal political viewpoints – like de-criminalization of homosexuality – are frowned upon for religious reasons. […]

In addition, widespread discrimination against homosexuals exists. Civil rights violations by third parties are not always prosecuted energetically, especially once significant economic interests become involved. The protection of civil rights is hampered by the inadequacies of the judicial system. […]

In recent times, discussions about the treatment of homosexuals have been taking place, mostly induced from abroad. The deeply conservative and discriminatory attitude of the majority of opinion leaders in both the political arena and in civil society has become quite apparent in this case, spurred by very discriminatory beliefs of important religious bodies and their representatives. Tolerance with regard to homosexuality is negligible.

Human Rights Watch

Human Rights Watch hat im Bericht “’No Choice but to Deny Who I Am’: Violence and Discrimination against LGBT People in Ghana”[18] die Verfolgung von LSBTI-Personen in Ghana auf 82 Seiten detailliert dokumentiert:

Einem Bericht von Human Rights Watch zufolge seien „LGBTI-Personen“ in zahlreichen Fällen zudem schwerem körperlichen Missbrauch durch Familienmitglieder, die Öffentlichkeit oder in einigen Fällen auch durch staatliche Stellen ausgesetzt (Human Rights Watch, „No choice but to deny who I am.“ - Violence and discrimination against LGBT People in Ghana, Januar 2018, S. 33). Die Mehrheit der Opfer wende sich aus Angst vor der Aufdeckung der sexuellen Orientierung, vor Verhaftung oder vor der Einstellung einiger Polizeibeamter nicht an die Polizei. (Human Rights Watch, ebd.) (HRW Bericht, zit. vom VG Berlin[19])

LGBT victims of crime said the anti-gay law inhibited them from reporting to authorities for fear of exposure and arrest. Ghana’s laws ought to protect everyone from violence, but fear that the anti-gay law could be used against them, combined with social stigma, serves as a barrier to seeking access to justice. Felix, a young man from Kumasi told Human Rights Watch that in 2016 he was raped by a man he had met on social media, but did not report the rape to the police out of fear that he would be arrested for having “gay sex”.

‘In one high-profile case, Accra police arrested a suspect in a vicious mob attack against a gay man in August 2015—but his case has still not gone to trial, leading LGBT people to question whether it is futile to seek justice in the aftermath of homophobic and transphobic violence. While the police effectively investigated the case, the prosecutor who was assigned to the case in the Fast Track Court in Accra failed to appear in court.’ (Seiten  3-4)

‘Human Rights Watch’s research corroborates that LGBT people are often victims of mob attacks, physical assault, sexual assault, extortion, discrimination in access to housing, education and employment, and family rejection on the grounds of their sexual orientation or gender identity. In an environment in which homophobic views abound, and few are willing to publicly come to the defense of LGBT people, it is easy for violence to flourish. […]

Human Rights Watch is not aware of any prosecutions under section 104(1)(b) of the Criminal Code. Nevertheless, police sometimes use the law to conduct arbitrary arrests of individuals suspected to be homosexual, and as a way to extort money from them. Such abuses in turn lead to a chain of adverse consequences in victims’ lives. (Seiten 29-30)

 ‘In some cases, when LGBT people report crimes, they are either threatened with arrest or are in fact arrested, even though they are the victim of assault or theft.

Brian, a 28-year old man from Takoradi, told Human Rights Watch:

‘”On August 20, 2016, my friend was having a birthday celebration attended by more than 50 people in Tanokrom. He is also a baker, so he had fourlayer cake. About 20 to 25 area boys invaded the party, saw the cake and assumed it was a gay wedding. They started beating people and also stole our phones and other valuable items. My friend immediately reported the incident to the police at Takoradi Market Circle Police Station. But the police turned around and arrested him instead. They also wanted him to disclose the names of all the people who were at the party. My friend had to pay 300 CEDIS (approximately US$68) bribe to be released.”[20]

‘According to Brian, his friend who had been arrested provided the police with names and thereafter the police rounded up about 15 men for allegedly attending a gay wedding, but later released them without charge. As far as he is aware, the assault and theft cases that his friend had reported were not investigated by the police.

‘26-year-old Alexander said that in December 2016, in Cape Coast, a stranger harassed and insulted him in the street because of his presumed sexual orientation and they had a physical fight[21]. Alexander told Human Rights Watch that the next morning, the same man came to his home with a police officer, who arrested him, took him to Bakaano Police Station and informed him that he would be charged for “sleeping with other boys.[22]” Alexander was released on the same day at approximately 5p.m., after he had called his Assemblyman, who intervened on his behalf[23].

‘Ibrahim told Human Rights Watch that after the Chief of Tamale called upon youth to carry out mob justice against gay people in 2013:

‘“My friend was taken to the chief’s palace because the youth boys said he was gay. There were many people gathered at the palace, shouting that he should be beaten and killed because he was bringing shame to Tamale. The chief told the youth boys to take him to the police station. His uncle bailed him out and he immediately moved to Accra because he was afraid of what the youth boys might do to him[24].” (Page 31-32)

The vast majority of victims did not report the abuse to the police, explaining that stigma, fear of exposure and arrest, and the attitudes of certain members of the police force, deterred them from doing so. Human Rights Watch found that criminalization of same-sex conduct contributed significantly to a climate of impunity for crimes committed against LGBT people, including physical and sexual violence.

One of the most severe instances of violence documented by Human Rights Watch involved a government official and ultimately led to a near-lynching in Asankrangwa, western Ghana. The victim, Pearl, is a 30-year-old woman and respected activist in the LGBT movement in Ghana[25]. (Seite 33)

International Lesbian, Gay Bisexual, Trans and Intersex Association (ILGA)

Im ILGA State Sponsored Homophobia Report 2019 findet sich überdies ein Verweis auf das weltliche Strafgesetz für Homosexuelle in Ghana[26], dem Ghana Criminal Code (Act No. 29 of 1960, as amended up to 2003)[27].

Section 104. Unnatural Carnal Knowledge.

(1) Whoever has unnatural carnal knowledge: […]

(b) of any person of sixteen years or over with his consent is guilty of a misdemeanour; […][28]

(2) Unnatural carnal knowledge is sexual intercourse with a person in an unnatural manner or with an animal.

Section 99. Evidence of Carnal Knowledge.

Whenever, upon the trial of any person for an offence punishable under this Code, it is necessary to prove carnal knowledge or unnatural carnal knowledge, the carnal knowledge or unnatural carnal knowledge shall be deemed complete upon proof of the least degree of penetration.

ILGA führt über die Situation von LSBTI-Personen in Ghana weiter aus:

According to Human Rights Watch’s 2018 No Choice But To Deny Who I Am report, the criminalisation of adult consensual same-sex acts in the country, although it rarely leads to prosecution, contributes to a climate of frequent discrimination and violence against LGBTI people, both in public and in family settings[29]. In fact, incidents of violence and responses to that violence have been profusely recorded in Ghana in the last few years[30]. Although Section 104 of the Criminal Code is understood to apply to males only, there have been media reports of mob attacks on lesbians as well[31].

Since the last edition of this report, numerous cases of discrimination and physical and psychological abuse against LGBTI people were further reported. In early 2017, media outlets reported that two men were outed on social media and arrested for “suspected homosexuality[32]. In February 2018, a mob tried to lynch two women perceived as lesbians but were stopped by the police[33]. A couple of weeks before, two students had been allegedly arrested for engaging in same-sex activity and taken to hospital for genital examinations[34].

In March, the partner of a man lynched by a mob because of his perceived sexual orientation claimed he was forced to go on the run and remain hidden in fear for his life[35]. In May, it was reported that  two high school students were expelled after a school investigation revealed that they had engaged in same-sex sexual acts and “initiating other students into homosexuality”[36].

In November 2017, the President Akuffo-Addo’s comments during an interview he gave to Aljazeera on how he believed consensual same-sex sexual acts would be eventually decriminalised in Ghana generated strong reactions from opposition leaders, including several Members of Parliament[37]. The president was accused of advocating for same-sex marriage and giving LGBT people ideas on how to achieve their goals. The intensity of the scandal forced President Akufo-Addo to issue a formal statement clarifying that “it will NOT [sic] be under his Presidency that same sex marriage will be legalised in Ghana”[38].

The anti-gay rhetoric of national and local government officials, Catholic institutions[39] and Evangelical[40], Islamic[41] and Traditional[42] religious leaders has allegedly played a significant role in fomenting the stigmatisation of sexual and gender minorities, and in producing feelings of guilt and shame among its members[43].

In August 2018, media outlets claimed that “as many as 400 LGBTI people had voluntarily signed up for conversion therapies”, to be provided by the National Coalition for Proper Human Sexual Rights and Family Values. This organisation is composed of Christians, Muslims and Traditionalists reported to have as a strategic objective to forcefully articulate the ‘correct’ stance on human sexual behaviour and put forward a well-reasoned position against the rights of sexual and gender minorities[44].

According to the Coalition’s leader, who revealed plans to propose a bill to make “conversion therapy” mandatory for gay men, the program will be ran by psychiatrics, psychologists, medical doctors, religious leaders and experts in traditional medicine at a Holistic Sexual Therapy Unit of the Korle Bu Teaching Hospital in Accra[45].

Center for International Human Rights of Northwestern Pritzker School of Law

Ein Shadow Report für den VN-Menschenrechtsausschuss[46], koordiniert vom Center for International Human Rights of Northwestern Pritzker School of Law[47], schildert viele Fälle von Gewalt gegen LSBTI-Personen in Ghana.

9. Folter: Zwangsanaluntersuchungen

Laut Amnesty International (zitiert von USDOS[48]) und ILGA[49]  werden weiterhin an (vermeintlich) schwulen Männern in Ghana Zwangsanaluntersuchungen durchgeführt:

Amnesty International reported in 2018 that authorities conducted involuntary medical tests on two young men who were allegedly found having sex (USDOS).

In February 2018, a mob tried to lynch two women perceived as lesbians but were stopped by the police[50]. A couple of weeks before, two students had been allegedly arrested for engaging in same-sex activity and taken to hospital for genital examinations[51](ILGA)

Die Bundesregierung hat im Mai 2018 zum Internationalen Tag gegen Homophobie, Transphobie und Biphobie (IDAHOBIT) gemeinsam mit 31 weiteren VN-Mitgliedsstaaten[52] im Rahmen der Equal Rights Coalition diese Form der Folter verurteilt[53].

Das VN-Komitee gegen Folter[54], der VN-Sonderberichterstatter zu Folter, die WHO[55], die World Medical Association[56], die Independent Forensic Expert Group[57] und weitere elf UNO-Institutionen (ILO, OHCHR, UNAIDS Secretariat, UNDP, UNESCO, UNFPA, UNHCR, UNICEF, UNODC, UN Women und WFP)[58] haben dieses auch als Folter bezeichnet und verurteilt.

10. Durchführung von Konversionsbehandlungen

Laut ILGA[59] werden weiterhin an (vermeintlich) LSBTI-Personen in Ghana Konversionsbehandlungen durchgeführt:

In August 2018, media outlets claimed that “as many as 400 LGBTI people had voluntarily signed up for conversion therapies”, to be provided by the National Coalition for Proper Human Sexual Rights and Family Values. This organisation is composed of Christians, Muslims and Traditionalists reported to have as a strategic objective to forcefully articulate the ‘correct’ stance on human sexual behaviour and put forward a well-reasoned position against the rights of sexual and gender minorities[60].

According to the Coalition’s leader, who revealed plans to propose a bill to make “conversion therapy” mandatory for gay men, the program will be ran by psychiatrics, psychologists, medical doctors, religious leaders and experts in traditional medicine at a Holistic Sexual Therapy Unit of the Korle Bu Teaching Hospital in Accra[61].

Das Gesetz zum Schutz vor Konversionsbehandlungen in Deutschland hat zu diesem Thema klar Position bezogen und dabei im Inland Konversionsbehandlungen verboten und unter Strafe zu gestellt. Im Gesetzentwurf der Bundesregierung (Drucksache 19/17278) wird sehr deutlich, dass Konversionsbehandlungen eine Menschenrechtsverletzung darstellen:

Mit sogenannten Konversionstherapien wird in die sexuelle und geschlechtliche Entwicklung und Selbstbestimmung, in die körperliche Unversehrtheit sowie den Achtungsanspruch und die Ehre des Einzelnen eingegriffen.

Betroffen sind besonders vulnerable Personen wie Minderjährige, da sie sich noch in der Phase der Identitätsfindung befinden, und Volljährige, wenn ihre Einwilligung zu einer sogenannten Konversionstherapie auf einem Willensmangel beruht, beispielsweise, weil sie durch Zwang oder durch Täuschung zustande kam. (Seiten 1 -2) […]

Das spezifische Unrecht von Konversionsbehandlungen liegt zum einen in der Verletzung der sexuellen und geschlechtlichen Selbstbestimmung der Betroffenen, die als Teil des allgemeinen Persönlichkeitsrechts (Artikel 2 Absatz 1 des Grundgesetzes (GG) in Verbindung mit Artikel 1 Absatz 1 GG) geschützt ist; hier liegt der Unrechtskern der Konversionsbehandlungen. […]

Zum anderen liegt eine Verletzung der körperlichen Integrität vor, die gemäß Artikel 2 Absatz 2 GG verfassungsrechtlichen Schutz genießt. Ein Konversionsversuch kann eine Vielzahl an für den Körper negativen Folgen hervorrufen. Beispielsweise den Verlust sexueller Empfindungen sowie die Entstehung von Depressionen, Ängsten und Suizidalität. (Seite 10)

Diese klare Haltung der Bundesregierung zu Konversionsbehandlungen haben dieses Jahr auch drei Kabinettsmitglieder auf der internationalen Bühne bekräftigt, und zwar

  • Gesundheitsminister Spahn mit einem Videogrußwort beim (wegen der Corona-Krise virtuellen) Global Pride am 27. Juni[62],
  • Staatsminister Roth im Rahmen eines Side-Events beim VN-Menschenrechtsrates zu Konversionsbehandlungen am 15. Juli[63],
  • und Staatsministerin Müntefering im Rahmen eines Side-Events der UN LGBTI Core Group[64],[65] bei der Generalversammlung  am  23. September[66],[67].

Der Unabhängige Experte der VN für den Schutz vor Gewalt und Diskriminierung aufgrund der sexuellen Orientierung und der Geschlechtsidentität Victor Madrigal-Borlo hat sich in seinem Bericht von Mai 2020[68] zum Thema Konversionstherapien auch bezüglich Ghana geäußert und auch dazu, dass diese Behandlungen als grausame, unmenschliche oder erniedrigende Behandlung oder Bestrafung anzusehen sind.

29. Perpetration of the practice may be the result of a coalition between those groups; in Ghana, Christian, Muslim and traditionalist organizations have reportedly created a coalition to articulate their views on what is the correct stance on human sexuality and to offer practices of “conversion therapy”, including treatment in a teaching hospital in Accra[69]. […]

30. The Special Rapporteur on the right of everyone to the enjoyment of the highest attainable standard of physical and mental health and the Independent Expert expressed grave concerns that stigma and prejudice, criminalization of sexual orientation and gender identity, negation and the remnants of pathologization have a negative impact on national health policies and practices.[70] Similarly, the Committee on the Rights of Persons with Disabilities expressed concerns about discrimination against persons perceived to have a disability in the Islamic Republic of Iran, including on the grounds of sexual orientation and gender identity, who were forced to undergo medical treatment.[71]

31. United Nations entities and human rights mechanisms have expressed concern about practices of “conversion therapy”[72], and the United Nations anti-torture machinery has concluded that they can amount to torture, cruel, inhuman or degrading treatment[73].The Committee against Torture and the Special Rapporteur on torture and other cruel, inhuman or degrading treatment or punishment have issued explicit reproaches against the treatments that are forced, involuntary or otherwise coercive or abusive[74], and the Committee on the Rights of the Child has connected those practices with violations of the rights of all adolescents to freedom of expression and respect for their physical and psychological integrity, gender identity and emerging autonomy[75]. In 2020,the Independent Forensic Expert Group concluded that “conversion therapy constitutes cruel, inhuman, or degrading treatment when it is conducted forcibly or without an individual’s consent and may amount to torture depending on the circumstances, namely the severity of physical and mental pain and suffering inflicted”[76].

32. The Independent Expert observes that all practices of “conversion therapy” take as a point of departure the belief that sexually diverse or gender-diverse persons are somehow inferior – morally, spiritually or physically – than their heterosexual and cisgender siblings and must modify their orientation or identity to remedy that inferiority. The opposite view, supported by international human rights law, is that lesbian, gay, bisexual, trans and gender-diverse persons are equal to others, that their sexual orientation and gender identity are a natural part of their development, without any detrimental qualification to their moral stature, their mental or physical health or their ability to seek and achieve fulfilment through spirituality. That recognition is fundamental to giving content to the principle of dignity, according to which there is an innate and equal value of all human beings. …

33. It follows that means and mechanisms that treat lesbian, gay, bisexual, trans or gender-diverse persons as lesser human beings are degrading by their very definition. The Independent Expert observes that sexual orientation and gender identity are a fundamental part of the personal integrity of such persons and part of the furtherance of their life plans and the pursuit of happiness. All practices of “conversion therapy” however share the premise that sexual orientation and gender identity can be extricated – expelled, cured or rehabilitated – as if they were alien to the person, a most inhuman understanding of human existence. The overwhelming evidence available on the psychological and physical suffering inflicted on victims, as well as its lasting effects, leads the Independent Expert to conclude that perpetrators must act on callous disregard for human suffering. The asymmetrical power relationship between an enlightened converter and a benighted convert further evokes the dehumanization, moral exclusion and delegitimating rationale, which not only is an enabling mechanism of torture, but lies at the base of most gross human rights violations in recorded history.

34. Given the Independent Expert’s conclusions that practices of “conversion therapy” comprise treatment that is degrading, inhuman and cruel in its very essence and on the risks that it creates for the perpetration of torture, he considers that specific claims of perpetration of practices of “conversion therapy” should be promptly investigated and, if relevant, prosecuted and punished, under the parameters established under the international human rights obligations pertaining to the prohibition of torture and cruel, inhuman or degrading treatment or punishment. It follows that, under the conditions established therein, those cases may engage the international responsibility of the State.

Darüber hat neben NBC News[77] und vielen anderen Medien auch Bild Online am 28. Juni 2020 unter der Schlagzeile „Wichtiger U.N.-Bericht ‚Homoheilung‘ ist wie Folter. Viele Länder hatten versucht, die Veröffentlichung zu behindern“[78] berichtet und dabei explizit auf das Beispiel Ghana verwiesen.

11. Urteile von Verwaltungsgerichten in Asylrechtsprechung

VG Düsseldorf

Das Verwaltungsgerichte Düsseldorf (Urt. 08.03.2017 - 23 K 9157/16.A[79]) hat vor diesem Hintergrund einem schwulen Mann aus Ghana den Flüchtlingsstatus nach der Genfer Konvention zuerkannt:

Einerseits werden – vor dem Hintergrund, dass Homosexualität sowohl von Seiten der Bevölkerung als auch politisch unerwünscht ist – Übergriffe auf Homosexuelle staatlicherseits schon gar nicht angemessen aufgeklärt und verfolgt. Die Täter homophober Übergriffe werden somit regelmäßig nicht der Strafverfolgung zugeführt. Vielmehr werden Homosexuelle, die eine gegen sie verübte Straftat anzeigen, von den Sicherheitsbehörden ihrerseits gedemütigt, bedroht und erpresst. Die Verfolgung Homosexueller durch die Bevölkerung wird somit letztlich nicht nur staatlich gebilligt, sondern von der Politik teilweise auch forciert.

Zudem ist es homosexuellen Männern unzumutbar, sie auf staatliche/polizeiliche Hilfe zu verweisen, wenn sie dadurch Gefahr laufen, sich aufgrund der Strafbarkeit homosexueller Handlungen selbst der Strafverfolgung auszusetzen. Festzustellen ist damit, dass homosexuelle Männer in Ghana von keiner Seite her davor geschützt sind, Opfer von gegen sie begangenen, massiven Straftaten zu werden. Ob diese Gefahr dadurch verringert werden könnte, dass die Homosexualität nicht offen ausgelebt wird, ist hingegen unbeachtlich. Insofern hat auch der Europäische Gerichtshof für Menschenrechte entschieden:

„Insoweit ist festzustellen, dass es der Anerkennung eines für die Identität so bedeutsamen Merkmals, dass die Betroffenen nicht gezwungen werden sollten, auf es zu verzichten, widerspricht, wenn von den Mitgliedern einer sozialen Gruppe, die die gleiche sexuelle Ausrichtung haben, verlangt wird, dass sie diese Ausrichtung geheim halten. Daher kann nicht erwartet werden, dass ein Asylbewerber seine Homosexualität in seinem Herkunftsland geheim hält, um eine Verfolgung zu vermeiden.“ EuGH, Urteil vom 7. November 2013 – C-199/12, Rn. 70 und 71.

Der Kläger kann in Ghana auch keinen internen Schutz vor Verfolgung gemäß § 3 e AsylG finden. Der Kläger hat in keinem Teil Ghanas Schutz vor Verfolgung. Nach den vorstehend genannten Erkenntnisquellen kann Homosexualität in Ghana in keinem Landesteil offen und ohne die Gefahr gewalttätiger Übergriffe seitens der Bevölkerung ausgelebt werden. Männliche Homosexualität ist landesweit strafbar; die Sicherheitsbehörden schützen landesweit Homosexuelle nicht wirksam.

VG Bayreuth

Auch das VG Bayreuth (Urt. v. 24.07.2020 - B 4 K 18.30571[80]) hat einem weiteren schwulen Mann aus Ghana angesichts dieser Tatsachen den Flüchtlingsstatus nach der Genfer Konvention zuerkannt:

Dem Kläger droht im Falle einer Rückkehr nach Ghana aufgrund seiner Homosexualität mit beachtlicher Wahrscheinlichkeit staatliche und nichtstaatliche Verfolgung. Homosexuelle stellen eine „bestimmte soziale Gruppe" im Sinne der § 3 Abs. 1 Nr. 1, § 3b Abs. 1 Nr. 4, 2. Hs. AsylG dar. Nach dieser Regelung gilt als bestimmte soziale Gruppe auch eine Gruppe, die sich auf das gemeinsame Merkmal der sexuellen Orientierung gründet.

Aus dem zum Gegenstand der mündlichen Verhandlung gemachten Erkenntnismitteln ergibt sich überdies, dass homosexuelle Handlungen in Ghana so stark von der Gesellschaft und von der Politik missbilligt werden, dass es immer wieder zu gewalttätigen Angriffen auf Homosexuelle durch die Bevölkerung kommt und die ghanaischen Sicherheitskräfte nicht schutzwillig und aufgrund der Strafbarkeit männlicher Homosexualität in Ghana auch nicht schutzbereit sind, Nach dem Bericht des Auswärtigen Amtes im Hinblick auf die Einstufung der Republik

Ghana als sicheres Herkunftsland im Sinne des § 29a AsyIG vom 29.02.2020 S. 16, werden gleichgeschlechtliche Beziehungen nach wie vor durch breite Gesellschaftskreise und Religionsgemeinschaften geächtet. Nach einer Studie des Pew Research Center aus dem Jahr 2013 sind 96 Prozent der Ghanaer gegen eine gesellschaftliche Akzeptanz von Homosexualität. Geschlechtsverkehr zwischen Personen des gleichen Geschlechts ist nach dem ghanaischen Strafgesetzbuch strafbar, wobei einvernehmlicher gleichgeschlechtlicher Geschlechtsverkehr mit Haftstrafen zwischen einem und fünf Jahren sanktioniert werden kann. Die Kriminalisierung von LSBTI-Personen führt laut Amnesty International aber zu deren Diskriminierung, Bedrohung und Verfolgung. Auch die Bundesregierung hat auf die Frage einiger Abgeordneter, wie die Situation von u.a. Schwulen in Ghana einzuschätzen ist, geantwortet, dass in Ghana LGBTI-Personen häufig von Diskriminierungen betroffen seien. Eine Verbesserung ihrer Rechte und die Gleichstellung mit Heterosexuellen werde in der Regierung und in der Gesellschaft nicht thematisiert. Der fehlende staatliche Schutz von LGBTI-Personen vor Übergriffen durch Dritte sei problematisch (BT-Drs. 19/9077, Frage 86). Auch in den von der Prozessbevollmächtigten des Klägers vorgelegten und der Beklagten übermittelten Auskunftsmittel wird unter anderem von Vorfällen, in denen Homosexuelle ausgezogen, geschlagen und gedemütigt wurden, in denen ihnen kochendes Wasser ins Gesicht geschüttet oder in denen sie mit Steinen und Fäkalien beworfen wurden, berichtet (vgl. auch VG Düsseldorf, U.v. 8.3.2017 — 23 K 9157/16.A — juris Rn. 38 ff. m.w.N.).

Daneben droht dem Kläger auch staatliche Verfolgung. Auch wenn — worauf die Beklagte zurecht hinweist — die Strafvorschrift, wonach der Vollzug des Geschlechtsaktes mit einer Person „in unnatürlicher Manier" bestraft werden kann, wegen ihrer vagen Definition praktisch kaum angewandt wird und es sei in den letzten Jahren zu keinen diesbezüglichen Verurteilungen gekommen ist, werden Schwule nach den in das Verfahren eingeführten Erkenntnismitteln nach wie vor Opfer von Diskriminierung, Gewalt, Polizeischikanen und Erpressungsversuchen (vgl. Amnesty Report, Ghana, vom 23.05.2018). In dem Bericht von Home Office, Country Policy and Information Note, Ghana: Sexual orientation and gender identity or expression, Mai 2020, wird ebenfalls von Fällen berichtet, in denen Polizeibeamte angeblich schwule Männer verhaftet und anschließend gegen Zahlung eines Bestechungsgeldes wieder auf freien Fuß gesetzt haben.

Angesichts der vorstehend umfassend dargestellten Tatsachenlage steht es zur Über-zeugung des Gerichts fest, dass dem Kläger in Ghana aufgrund seiner Homosexualität mit beachtlicher Wahrscheinlichkeit nichtstaatliche und staatliche Verfolgung droht. Im Rahmen einer Prognose haben die für eine Verfolgung des Klägers in Ghana sprechenden Umstände ein größeres Gewicht als die dagegensprechenden Tatsachen. Aufgrund der allgemeinen homophoben Grundstimmung in Politik und Bevölkerung—wie oben dargestellt—finden in nicht unerheblichem Umfang Diskriminierungen und gewalttätige körperliche Angriffe auf Homosexuelle von Seiten der (nichtstaatlichen) Bevölkerung, aber auch von Seiten der Polizei statt, die als Verfolgungshandlung im Sinne des § 3a Abs. 2 Nr. 1 AsylG anzusehen sind. Der Kläger hätte bei einer Rückkehr nach Ghana erneut Verfolgungshandlungen zu befürchten. Er kann sich insoweit auch auf Art. 4 Abs. 4 der Richtlinie 2011/95/EG berufen, da er durch die Polizei und Mitarbeiter des Telefongeschäfts bereits angegriffen wurde und damit vorverfolgt ausgereizt ist. Wie ebenfalls dargestellt, ist der ghanaische Staat vor nichtstaatlichen Angriffen in zweifacher Hinsicht nicht schutzbereit im Sinne der § 3c Nr. 3, § 3d Abs. 1 Nr. 1, Abs. 2 AsylG. Einerseits werden — vor dem Hintergrund, dass Homosexualität sowohl von Seiten der Bevölkerung als auch politisch unerwünscht ist— Übergriffe auf Homosexuelle staatlicherseits schon gar nicht angemessen aufgeklärt und verfolgt. Die Täter homophober Übergriffe werden somit regelmäßig nicht der Strafverfolgung zugeführt. Vielmehr werden Homosexuelle, die eine gegen sie verübte Straftat anzeigen, von den Sicherheitsbehörden ihrerseits gedemütigt, bedroht und erpresst. Die Verfolgung Homosexueller durch die Bevölkerung wird somit letztlich nicht nur staatlich gebilligt, sondern von der Politik teilweise auch forciert. Außerdem ist es homosexuellen Männern unzumutbar, sie auf staatliche/polizeiliche Hilfe zu verweisen, wenn sie dadurch Gefahr laufen, sich aufgrund der Strafbarkeit homosexueller Handlungen selbst der Strafverfolgung auszusetzen. Festzustellen ist damit, dass homosexuelle Männer in Ghana von keiner Seite her davor geschützt sind, Opfer von gegen sie begangener, massiver Straf-taten zu werden. Ob diese Gefahr dadurch verringert werden könnte, dass die Homosexualität nicht offen ausgelebt wird, ist hingegen unbeachtlich. Insofern hat auch der Europäische Gerichtshof (U.v. 7.11.2013 — C-199/12 — juris Rn. 70 f.) Folgendes entschieden:

„Insoweit ist festzustellen, dass es der Anerkennung eines für die Identität so bedeutsamen Merkmals, dass die Betroffenen nicht gezwungen werden sollten, auf es zu verzichten, wider-spricht, wenn von den Mitgliedern einer sozialen Gruppe, die die gleiche sexuelle Ausrichtung haben, verlangt wird, dass sie diese Ausrichtung geheim halten. Daher kann nicht erwartet werden, dass ein Asylbewerber seine Homosexualität in seinem Herkunftsland geheim hält, um eine Verfolgung zu vermeiden."

Der Kläger kann in Ghana auch keinen internen Schutz vor Verfolgung gemäß § 3e AsylG finden. Der Kläger hat in keinem Teil Ghanas Schutz vor Verfolgung. Nach den vorstehend genannten Erkenntnisquellen kann Homosexualität in Ghana in keinem Landesteil offen und ohne die Gefahr gewalttätiger Übergriffe seitens der Bevölkerung ausgelebt werden. Männliche Homosexualität ist landesweit strafbar; die Sicherheitsbehörden schützen landes-weit Homosexuelle nicht wirksam. Vielmehr wird von Polizeischikanen gegen Homosexuelle landesweit berichtet. (Seiten 14-17)

VG Berlin

Darüber hinaus war eine Klage vor dem VG Berlin (Beschl. v. 24.04.2018 - VG 32 L 32.18 A[81].) durch einen bisexuellen Mann gegen einen „offensichtlich unbegründet“-Bescheid im Eilverfahren erfolgreich:

Angesichts dieser Erkenntnislage ergeben sich bezogen auf den Antragsteller für den Fall seiner Rückkehr nach Ghana und für den Fall, dass er seine Bisexualität offen leben möchte, durchaus Risiken, die über die Belastungen und Erschwernisse hinausgehen, die in Ghana allgemein herrschen. Die erkennende Kammer sieht die Vermutung, dass er in Ghana vor politischer Verfolgung sicher ist, damit jedenfalls nach Aktenlage im vorläufigen Rechtsschutzverfahren als widerlegt an. Es kann ohne weitere Anhörung des Antragstellers im Hauptsachverfahren nicht ausgeschlossen werden, dass seine Verfolgung in Ghana wegen seiner Bisexualität beachtlich wahrscheinlich ist und die für eine Verfolgung bi- oder homosexueller Männer in Ghana sprechenden Umstände ein größeres Gewicht besitzen als die dagegen sprechenden Tatsachen, zumal es zweifelhaft ist, ob es bi- oder homosexuellen Männern zugemutet werden kann, auf polizeiliche Hilfe verwiesen zu werden, wenn sie dadurch Gefahr laufen, sich aufgrund der Strafbarkeit homosexueller Handlungen selbst der Strafverfolgung auszusetzen. Im Übrigen kann nicht erwartet werden, dass ein Asylbewerber seine Bi- oder Homosexualität in seinem Herkunftsland geheim hält, um eine Verfolgung zu vermeiden (vgl. EuGH, Urteil vom 7. November 2013 - C-199/12 - juris Rn. 70 f.).

Der Antragsteller kann in Ghana darüber hinaus auch keinen internen Schutz vor Verfolgung gemäß § 3e AsylG finden. Denn sichere Landesteile sind nicht ersichtlich, weil die oben dargestellte Problematik landesweit zu verzeichnen ist (vgl. auch VG Düsseldorf, a.a.O., Rn. 71).

12. Entscheidungen des Bundesamts für Migration und Flüchtlinge (BAMF)

Das BAMF hat mit Bescheid mit Datum vom 12. November 2020 einem  homosexuellen Mann aus Ghana die Flüchtlingseigenschaft zuerkannt (Az 8007070 - 238[82]) ohne das Hauptverfahren vor dem VG Gießen abzuwarten. Mit Datum vom 11. Mai 2020 hatte das BAMF den Asylantrag ursprünglich als offensichtlich unbegründet abgelehnt. Mit Beschluss vom 2. Juli 2020 hatte das VG Gießen bereits der Eilklage gegen den „offensichtlich unbegründet“ Bescheid stattgegeben (Az: 1 L1802/20.GI.A).

13. EuGH und BVerfG: Ablehnung von Asylgesuchen mit Verweis auf Diskretionsgebot unzulässig

In den genannten Berichten wird vor allem deutlich, dass sexuelle und geschlechtliche Vielfalt ein Tabu-Thema in Ghana darstellt. Die meisten LSBTI-Personen entscheiden sich aufgrund der massiven Gefährdungslage diskret zu leben. Es ist daher davon auszugehen, dass nur ein sehr kleiner Teil der Verfolgungshandlungen an LSBTI-Personen überhaupt sichtbar wird.

Bei der Beurteilung der Verfolgungswahrscheinlichkeit bei Rückkehr darf entsprechend dem Urteil des EuGH vom 07.11.2013[83] nicht von Antragsteller*innen erwartet werden, im Herkunftsland diskret zu leben:

Bei der Prüfung eines Antrags auf Zuerkennung der Flüchtlingseigenschaft können die zuständigen Behörden von dem Asylbewerber nicht erwarten, dass er seine Homosexualität in seinem Herkunftsland geheim hält oder Zurückhaltung beim Ausleben seiner sexuellen Ausrichtung übt, um die Gefahr einer Verfolgung zu vermeiden. (Leitsatz 3)

Dies ist vom Bundesverfassungsgericht am 22. Januar 2020 im Beschluss 2 BvR 1807/19[84] ausdrücklich bekräftig worden:

Es wäre vor dem Hintergrund der Rechtsprechung des EuGh schlechthin unvertretbar und würde die Willkürschwelle überschreiten, wenn einem bisexuellen Asylsuchenden gem. § 3e AsylG (juris: AsylVfG 1992) asylrechtlicher Schutz unter Verweis auf die Möglichkeit, seine homosexuelle Orientierung im Herkunftsstaat geheimzuhalten, versagt werden würde (vgl. EuGH, Urteil vom 7. November 2013, C-199/12 ua, Minister voor Immigratie en Asiel v. X u. Y; Rn. 65 ff.) (Orientierungssatz 1 laut Juris basierend auf Rn. 19 )

Das BAMF hat dies im Entscheider-Brief 10/2020[85] auch hausintern noch einmal ausdrücklich allen Entscheider*innen in Asylverfahren zur Kenntnis gegeben.

Das Bundesverfassungsgericht (BVerfG) nahm mit dem Nichtannahmebeschluss vom 22.01.2020 (BVerfG 2 BvR, 1807/199) eine Verfassungsbeschwerde des Beschwerdeführers wegen unzureichend substantiierter Begründung zwar nicht an, bestätigte aber, dass die Geheimhaltung der sexuellen Orientierung zur Vermeidung von Verfolgung im Herkunftsland nicht von Antragstellenden gefordert werden könne (Diskretionsgebot). […]

Das BVerfG erklärt hierzu in seiner Begründung: „auch wäre die Annahme, ein  […] verheirateter Bisexueller könne darauf verwiesen werden, seine homosexuelle Orientierung […] geheim zu halten, vor dem Hintergrund der Rechtsprechung des Europäischen Gerichtshofs schlechthin unvertretbar und würde die Willkürschwelle überschreiten.“[86] Im Ergebnis bestätigt das BVerfG damit die europäische Rechtsprechung[87] zum Diskretionsgebot. […]

In der Dienstanweisung ist damit klargestellt, dass es einer Antragstellerin oder einem Antragsteller grundsätzlich nicht zumutbar ist, gefahrträchtige Verhaltensweisen zu vermeiden, um einer Verfolgung auszuweichen, die ihm/ihr andernfalls, zum Beispiel wegen seiner/ihrer sexuellen Ausrichtung drohen würde (Diskretionsgebot). […]

Die sexuelle Orientierung umfasst sowohl die Homosexualität als auch Bisexualität gleichermaßen. In dem Beschluss des BVerfG wurde klargestellt, dass das Diskretionsgebot für homosexuelle wie auch für bisexuelle Personen gilt.

Um die Verfolgungswahrscheinlichkeit bei Rückkehr zu berechnen, ist es daher auch unzulässig, beispielsweise die Grundgesamtheit aller schwulen Ghanaer ins Verhältnis zu allen dokumentierten Verfolgungshandlungen an schwulen Ghanaern zu setzen, da die Verfolgungswahrscheinlichkeit maßgeblich von dem erwähnten Maß der „Zurückhaltung beim Ausleben seiner sexuellen Ausrichtung“ abhängt. Vielmehr müsste hierzu die – sehr geringe – Anzahl öffentlich geoutet lebender schwuler Ghanaer als Grundgesamtheit herangezogen werden. Für diese ist die Verfolgungswahrscheinlichkeit durchaus sehr hoch.

14. Quellen

[1] USDOS – US Department of State: Country Report on Human Rights Practices 2019 - Ghana, 11 March 2020 https://www.ecoi.net/en/document/2026420.html

[2] Antwort der Bundesregierung auf die Große Anfrage der Abgeordneten Kai Gehring, Sven Lehmann, Ulle Schauws, weiterer Abgeordneter und der Fraktion BÜNDNIS 90/DIE GRÜNEN – Internationale Lage der Menschenrechte von Lesben, Schwulen, Bisexuellen, Transsexuellen, Transgendern und Intersexuellen. Drucksache 19/9077 vom 29. März 2019 Seiten 20 und 43

[3] Antwort auf Kleine Anfrage der Fraktion Bündnis 90/Die Grünen, BT-Drs. 18/9429 v. 16.08.2016 Seiten 9 und 10 http://dipbt.bundestag.de/dip21/btd/18/094/1809429.pdf   

[4] https://www.auswaertiges-amt.de/de/aussenpolitik/laender/ghana-node/ghanasicherheit/203372#content_4

[5] Foreign and Commonwealth Office, ‘Foreign Travel Advice – Local laws and customs - Ghana, updated 20 December 2019, https://www.gov.uk/foreign-travel-advice/ghana/local-laws-and-customs.

[6] General Assembly, Human Rights Council, Compilation on Ghana - Report of the Office of the United Nations High Commissioner for Human Rights, Page 4, 28 August 2017, https://ap.ohchr.org/documents/dpage_e.aspx?c=71&su=79.

[7] Country team submission, p.2.

[8] See CCPR/C/GHA/CO/1, paras. 43-44.

[9] Country team submission, p.3.

[10] UN Human Rights Committee: Concluding observations on the initial reports of Ghana [CCPR/C/GHA/CO/1], 9 August 2016, https://www.ecoi.net/en/file/local/1226760/1930_1481729032_g1617478.pdf

[11] HRC – UN Human Rights Council (formerly UN Commission on Human Rights): Report of the Special Rapporteur on extreme poverty and human rights on his mission to Ghana [A/HRC/38/33/Add.2], 10 October 2018
https://www.ecoi.net/en/file/local/1450716/1930_1542204621_g1829983.pdf

[12] HRW – Human Rights Watch: UN Expert Spotlights LGBT Poverty in Ghana, 26 June 2018, https://www.hrw.org/news/2018/06/26/un-expert-spotlights-lgbt-poverty-ghana

[13] See Human Rights Watch, “No choice but to deny who I am: violence and discrimination against LGBTpeople in Ghana”(January 2018).

[14] A study entitled“Global views on morality”, published by the Pew Research Center in 2014, found that 98per centof Ghanaians believed that homosexuality was morally unacceptable, the highest percentage of all 40 countries that were included in the study.

[15] AI – Amnesty International: Human Rights in Africa: Review of 2019 - Ghana [AFR 01/1352/2020], 8 April 2020 https://www.ecoi.net/en/document/2028276.html

[16] Freedom House: Freedom in the World 2019 - Ghana, 4 February 2019, https://www.ecoi.net/en/document/2015974.html

[17] Bertelsmann Stiftung: BTI 2020 Country Report Ghana, 29 April 2020
https://www.ecoi.net/en/file/local/2029566/country_report_2020_GHA.pdf

[18] HRW – Human Rights Watch: “’No Choice but to Deny Who I Am’: Violence and Discrimination against LGBT People in Ghana,”8 January 2018 https://www.ecoi.net/en/file/local/1420997/ 5228_1515483983_ghana0118-web.pdf Pressemitteilung: HRW – Human Rights Watch: Ghana: Discrimination, Violence against LGBT People, 8 January 2018, https://www.hrw.org/news/2018/01/08/ghana-discrimination-violence-against-lgbt-people und https://www.hrw.org/sites/default/files/report_pdf/ghana0118_web.pdf

[19] Beschl. v. 27.04.2018 - VG 32 L 32.18 A: http://www.gerichtsentscheidungen.berlin-brandenburg.de/jportal/portal/t/279b/bs/10/page/sammlung.psml?pid=Dokumentanzeige&showdoccase=1&js_peid=Trefferliste&documentnumber=1&numberofresults=1&fromdoctodoc=yes&doc.id=JURE190000491&doc.part=L&doc.price=0.0#focuspoint

[20] Human Rights Watch interview with Brian, Cape Coast, February 2017

[21] Human Rights Watch interview with Alexander, Cape Coast, February 2017

[22] Ibid.

[23] For information on Assemblies at District Level in Ghana see: https://www.ghanaweb.com/GhanaHomePage/republic/district_assemblies.php

[24] Human Rights Watch interview, Tamale, January 2009. Human Rights Watch was not able to interview Ibrahim’s friend directly because he had left Tamale, supposedly “gone underground” and none of the activists could provide his contact details.

[25] Human Rights Watch interview with Pearl, Kumasi, January 2017

[26] International Lesbian, Gay, Bisexual, Trans and Intersex Association: Lucas Ramon Mendos, State Sponsored Homophobia 2019 , Seiten 461-4 , March  2019, https://ilga.org/downloads/ILGA_State_Sponsored_Homophobia_2019.pdf

[27] https://www.wipo.int/edocs/lexdocs/laws/en/gh/gh010en.pdf

[28] Under Article 296(4) of the Criminal Procedural Code, a misdemeanor “shall be liable to imprisonment for a term not exceeding three years.”

[29] Human Rights Watch, No Choice but to Deny Who I Am (2018), 1.  https://www.hrw.org/sites/default/files/report_pdf/ghana0118_web.pdf

[30] Kaleidoscope Trust, Speaking out 2015: The rights of LGBTI people across the commonwealth (2015)  https://kaleidoscopetrust.com/usr/library/documents/main/2015_speakingout _241115_web.pdf ; Solace Brothers Foundation et al., Human Rights Violations Against Lesbian, Gay, Bisexual, and Transgender (LGBT) People in Ghana: A Shadow Report (2015) https://tbinternet.ohchr.org/Treaties/CCPR/Shared%20Documents/GHA/INT_CCPR_ICO_GHA_21415_E.pdf  ; USAID, Being LGBT in West Africa :A virtual student foreign service project (2014)  http://blogs.cuit.columbia.edu/rightsviews/files/2015/03/The-Being-LGBT-in-West-Africa-Project-Final-Report.pdf ; UK Home Office’s, Country Information and Guidance Ghana: Sexual orientation and gender identity (2015) https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/ uploads/attachment_data/file/565769/CIG-Ghana-SOGI-v1-February-2016.pdf .

[31] “Homophobic residents flood town with posters of alleged lesbians”, GhanaWeb, 7 March 2015 https://www.ghanaweb.com/GhanaHomePage/NewsArchive/Homophobic-residents-flood-town-with-posters-of-alleged-lesbians-349426 .

[32] “2 arrested in Ghana; sensational news coverage”, 76crimes Website, 30 March 2017 https://76crimes.com/2017/03/30/2-arrested-in-ghana-sensational-news-coverage/ .

[33] “Police In Ghana Save Suspected Lesbians From Lynching”, NewNowNext, 13 February 2018.

[34]2 Arrested for Sodomy”, Graphic Online, 2 February 2018.

[35] “Ghanaian Man Whose Partner Was Lynched By Anti-Gay Mob Flees For His Life”, NewNowNext, 2 April 2018

[36] “Two SHS students sacked for homosexual act”, Pulse, 31 May 2018 https://www.pulse.com.gh /ece-frontpage/homosexuality-two-shs-students-sacked-for-homosexual-act/n068c7t .

[37] “MPs to reject bill seeking to legalise homosexuality”, Graphic Online, 25 May 2018 https://www.graphic.com.gh/news/politics/mps-to-reject-bill-seeking-to-legalise-homosexuality.html .  

[38] “Re: President Akufo-Addo Has Approved Gay Marriage”, Presidency of Ghana Website, 28 April 2018 http://presidency.gov.gh/index.php/briefing-room/press-releases/635-re-president-akufo-addo-has-approved-gay-marriage-2 .

[39] “Knights of Marshall condemn acts of homosexuality”, Graphic Online, 17 January 2018 https://www.graphic.com.gh/news/general-news/knights-of-marshall-condemn-acts-of-homosexuality.html .

[40] “‘Don’t bow to foreign pressure on homosexuality’”, Graphic Online, 5 January 2018  https://www.graphic.com.gh/news/general-news/don-t-bow-to-foreign-pressure-on-homosexuality.html ; “Prayers against gay rights to start June 30 - Pentecostal Council”, GhanaWeb, 6 June 2018   ; “CAC Ghana chair lauds Nana Addo for bold rejection of homosexuality”, Graphic Online, 21 August 2018 https://www.graphic.com.gh/news/general-news/cac-ghana-chair-lauds-nana-addo-for-bold-rejection-of-homosexuality.html .

[41] “God created Adam and Hawa, not Adam and Husein - Federation of Muslim Councils”, GhanaWeb, 7 December 2017 https://www.ghanaweb.com/GhanaHomePage/NewsArchive/God-created-Adam-and-Hawa-not-Adam-and-Husein-Federation-of-Muslim-Councils-607555  ; “Muslim Council pushes for law to criminalize homosexuality”, GhanaWeb, 10 December 2017 https://www.ghanaweb.com/GhanaHomePage/NewsArchive/Muslim-Council-pushes-for-law-to-criminalize-homosexuality-608339 .

[42] “Kill yourselves if you can’t be straight – Homosexuals told”, GhanaWeb, 13 March 2017 https://www.ghanaweb.com/GhanaHomePage/NewsArchive/Kill-yourselves-if-you-can-t-be-straight-Homosexuals-told-518288 .

[43] “Ghana: Discrimination, Violence against LGBT People”, Human Rights Watch Website, 8 January 2018 https://www.hrw.org/news/2018/01/08/ghana-discrimination-violence-against-lgbt-people .

[44] “400 Homosexuals register for counselling”, Graphic Online, 21 August 2018 https://www.graphic.com.gh/news/general-news/400-homosexuals-register-for-counselling.html .

[45] “Hundreds of gay people to be ‘treated for homosexuality’ at camp in Ghana”, PinkNews, 21 August 2018 https://www.pinknews.co.uk/2018/08/21/400-gay-people-treated-homosexuality-camp-ghana/

[46] Solace Brothers Foundation; Initiative for Equal Rights; Center for International Human Rights of Northwestern Pritzker School of Law; Heartland Alliance for Human Needs & Human Rights (Author), published by UN Human Rights Committee: Human Rights Violations Against Lesbian, Gay, Bisexual, and Transgender (LGBT) People in Ghana: A Shadow Report, May 2016
https://www.ecoi.net/en/file/local/1318498/1930_1466689002_int-ccpr-css-gha-24149-e.pdf

[47] Center for International Human Rights of Northwestern Pritzker School of Law ist eine von ECOSOC als NGO anerkannte Institution

[48] USDOS – US Department of State: Country Report on Human Rights Practices 2019 - Ghana, 11 March 2020 https://www.ecoi.net/en/document/2026420.html

[49] International Lesbian, Gay, Bisexual, Trans and Intersex Association: Lucas Ramon Mendos, State Sponsored Homophobia 2019 , Seiten 461-4 , March  2019, https://ilga.org/downloads/ILGA_State_Sponsored_Homophobia_2019.pdf

[50] “Police In Ghana Save Suspected Lesbians From Lynching”, NewNowNext, 13 February 2018.

[51]2 Arrested for Sodomy”, Graphic Online, 2 February 2018.

[52] Albanien, Argentinien, Australien, Belgien, Chile, Dänemark, Estland, Finnland, Frankreich, Griechenland, Island, Italien, Kanada, Kap Verde, Litauen, Luxemburg, Montenegro, Niederlande, Neuseeland, Norwegen, Österreich Serbien , Schweden, Schweiz, Slowenien, Spanien, Tschechische Republik, Vereinigtes Königreich, Vereinigte Staaten von Amerika und Uruguay.

[53] https://www.international.gc.ca/world-monde/issues_development-enjeux_developpement/human_rights-droits_homme/efae-feaf.aspx?lang=eng

[54] CAT – UN Committee Against Torture: Concluding observations on the third periodic report of Tunisia [CAT/C/TUN/CO/3], 10 June 2016. https://www.ecoi.net/en/file/local/1201775/1930_1472127406_g1611741.pdf

[55] https://www.who.int/mediacentre/news/statements/fundamental-human-right/en/

[56] https://www.wma.net/policies-post/wma-resolution-on-prohibition-of-forced-anal-examinations-to-substantiate-same-sex-sexual-activity/

[57] https://irct.org/assets/uploads/Vol%2026%20No%202%20Statement%20on%20anal%20by% 20Independent%20Forensic.pdf

[58] https://www.ohchr.org/EN/Issues/Discrimination/Pages/JointLGBTIstatement.aspx

[59] International Lesbian, Gay, Bisexual, Trans and Intersex Association: Lucas Ramon Mendos, State Sponsored Homophobia 2019 , Seiten 461-4 , March 2019, https://ilga.org/downloads/ILGA_State_Sponsored_Homophobia_2019.pdf

[60] “400 Homosexuals register for counselling”, Graphic Online, 21 August 2018 https://www.graphic.com.gh/news/general-news/400-homosexuals-register-for-counselling.html .

[61] “Hundreds of gay people to be ‘treated for homosexuality’ at camp in Ghana”, PinkNews, 21 August 2018 https://www.pinknews.co.uk/2018/08/21/400-gay-people-treated-homosexuality-camp-ghana/

[62] https://www.globalpride2020.org/

[63] https://ilga.org/hrc44-side-event-conversiontherapy

[64] https://unlgbticoregroup.org/

[65] Mitgliedsstaaten: Albanien, Argentinien, Australien, Bolivien, Brasilien, Cabo Verde, Chile, Costa Rica, Deutschland, Ecuador, El Salvador, Frankreich, Großbritannien, Island, Israel, Italien, Japan, Kanada, Kolumbien, Kroatien, Luxemburg, Mexiko, Montenegro, Nepal, Neuseeland, Niederlande, Norwegen,  Schweden, Spanien , Uruguay und die USA.

[66] https://blog.lsvd.de/?p=18889

[67] https://outrightinternational.org/content/un-lgbti-core-group-event-recap-building-back-better

[68] HRC – UN Human Rights Council:  Practices of so-called “conversion therapy”; Report of the Independent Expert on protection against violence and discrimination based on sexual orientation and gender identity [A/HRC/44/53], 1 May 2020, https://www.un.org/en/ga/search/view_doc.asp?symbol=A/HRC/44/53

[69] OutRight Action International, “Harmful treatment: the global reach of so-called conversion therapy”,2019., https://outrightinternational.org/reports/global-reach-so-called-conversion-therapy

[70] See www.ohchr.org/EN/NewsEvents/Pages/DisplayNews.aspx?NewsID=25128&LangID=E#_ftn13.

[71] CRPD/C/IRN/CO/1, para. 12 (b).

[72] CRC/C/RUS/CO/4-5, para. 55; CCPR/C/ECU/CO/6, para. 12; CEDAW/C/ECU/CO/8-9; and Committee on Economic, Social and Cultural Rights, general comment No. 22

[73] CAT/C/CHN/CO/5, para. 55; CAT/C/ECU/CO/7, para 49; CAT/C/57/4, para. 69; CCPR/C/UKR/CO/7, para. 10; CCPR/C/NAM/CO/2, para. 9;A/74/148, para. 50; A/56/156, para. 24; A/HRC/43/49, para. 37; and A/HRC/22/53, paras. 76 and 88. See also A/HRC/19/41 and A/HRC/29/23.

[74] A/74/148, para. 50; A/56/156, para. 24; A/HRC/43/49; and CAT/C/CHN/CO/5, para. 56.

[75] See Committee on the Rights of the Child, general comment No. 20 (2016) on the implementation of the rights of the child during adolescence.

[76] See www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1752928X20300366.

[77] https://www.nbcnews.com/feature/nbc-out/u-n-calls-global-end-conversion-therapy-says-it-may-n1230851

[78] https://www.bild.de/lgbt/2020/lgbt/wichtiger-u-n-bericht-homoheilung-ist-wie-folter-71425872.bild.html

[79] https://www.justiz.nrw.de/nrwe/ovgs/vg_duesseldorf/j2017/23_K_9157_16_A_Urteil_20170308 .html

[80] https://www.lsvd.de/media/doc/1518/ghana._vg_bayreuth_urteil_v._24.07.2020_b_4_k_18.30571.pdf

[81] http://www.gerichtsentscheidungen.berlin-brandenburg.de/jportal/portal/t/279b/bs/10/page/sammlung.psml?pid=Dokumentanzeige&showdoccase=1&js_peid=Trefferliste&documentnumber=1&numberofresults=1&fromdoctodoc=yes&doc.id=JURE190000491&doc.part=L&doc.price=0.0#focuspoint

[82] https://www.lsvd.de/media/doc/1518/ghana_-_bescheid_bamf_bescheid._12_november_2020_geschw__rzt.pdf

[83] EuGH (Vierte Kammer)  Urteil v. 07.11.2013 - C-199/12, C-200/12, C-201/12 (Rs. X, Y, Z / Minister voor Immigratie en Asiel) http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=144215&pageIndex=0&doclang=de&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=686048

[84] https://www.bundesverfassungsgericht.de/SharedDocs/Entscheidungen/DE/2020/01/ rk20200122_2bvr180719.html

[85] BAMF, Arzu Ünal und Anna Biechele, Entscheider-Brief 10/2020, 29. Okober, Nichtannahmebeschluss des BVerfG zur Unzumut­barkeit der Geheimhaltung der sexuellen Orientierung, Seiten 4-5, https://www.bamf.de/SharedDocs/Anlagen/DE/Behoerde/Informationszentrum/Entscheiderbrief/2020/entscheiderbrief-10-2020.html

[86] VerfG, Beschluss vom 22.01.2020, 2 BvR, 1807/199, Rn.19

[87] EUGH, Urteil vom 7.11.13- C-199/12 bis C-201/12